onsdag 8 september 2010

En sådan liten kan förstöra så mycket......


När alla valparna var levererade och det var dags att börja träna upp Hasta och komma igång ordentligt till jakten så händer det som bara inte får hända. En morgon när jag skulle gå till jobbet så kliver hon inte upp från bädden. Efter ett tag fick jag upp henne och fick i henne mat. Långsamt följde hon med ut för att rastas men hon kommer bara utanför dörren och sedan ramlar hon omkull. Bakbenen ville inte hänga med. Packade in henne i bilen och åkte direkt ner till Strömsholm.  När vi kom ner blev hon snabbt sämre och veterinären misstänkte Borrelia.  En massa blodprover togs och hon fick stanna kvar.  Efter tre dagar fick vi svaret, blodproven visade att hon fått Borrelia.
Jag som inte ens sett att hon haft en fästing.

När hon hade valparna ville jag inte sätta på något fästningmedel, det är ju trots allt starka medel och man är ju rädd att det skall påverka valparna. MEN nu har jag lärt mig, jag kommer alltid att behandla mina hundar med fästingmedel.  Tänk att ett sådant litet äckligt kryp ställde till det så det inte blev någon fågeljakt på premiären i år för henne.

Hon har svarat bra på behandlingen och nu håller vi tummarna att hon snabbt blir pigg och kan komma igång och jaga.

Var rädd om era hundar och behandla dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar